Xente qu'anda perequí :-)

jueves, octubre 18, 2007

Ambientes d'Espuxigue

Cuando necesitamos espresamos tenemos pa escoyer munchos escenarios. Si s’acota la esperiencia a una realidá material van ser forzosamente materiales y diversos. Neto que nuna plaza d’abastos vamos atopar muncho tipu d’alimento ello ye, munches esperiencies pal alma. Esperiencies que son cuidadosamente escoyíes por nós, col gabitu de conseyeros, p’adeprender aquéllo necesario al espuxigue del alma.

Escoyer un determináu mundu, sistema de realidá, planeta o planetoide depende grandemente de les carauterístiques nates de nós. Les dixebraes configurances de la enerxía que caltenemos dende la nacencia permiten solo xugar en ciertos escenarios, en determinaos partíos y puestos de xuéu. Mas, lo interesante nesti puntu, ye saber en qué estadiu de xuéu podemos xugar y con cualos collacios. Sabemos, polo visto, que vamos interactuar coles almes primaries del nuesu grupu y, ocasionalmente, con aquélles otres que conocemos gracies a los periodos de socialización estraacadémico. Col repartu d’actores yá elexío quedaría namai que fixar el marcu ambiental en que desendolcar los papeles de la obra de la vida.

Pa pescanciar esto tenemos d’escoyer un puntu de vista ampliu, enanchar les entendederes y relativizar la tópica étnico y xeográfico. Les almes necesiten adeprender cola esperiencia y ésta reside nes relaciones humanes, na socialización, nel contauto interpersonal. Poro, daveres va a ser irrelevante el sitiu, el llugar, tiempu, raza, o paisaxe escoyío pa realizar la esperiencia. La importancia d’éstos factores étnicos o xeográficos ye relativo a non ser qu’enzarren un componente esperiencial específicu y/o esclusivu. L’amistá, l’amor, l’odiu, en xeneral la vivencia d’emociones y sentimientos humanos, solo depende de la psicoloxía del individuu de la especie. El mediu en que desendolquen ye solo un escenariu más de los munchos posibles y da sabor al platu esperiencial, pero más nada.

Pensemos na necesidá de trabayar nun sentimientu determináu. Pué ser d’abandonu, de solitú o perda. Escoyamos ún cualuquier. Seyendo universal, ello ye, padremuño de la especie humano, ye irrelevante el llugar de la esperiencia. El resultáu va a ser el mesmu esperimentándolu metanes una tribu africana, asiática, amerindia o europea y, poro, ye irrelevante que la comedia o la traxedia desendolque metanes una ciodá del llamáu primer mundu, una aldega del áfrica fondero o una indeterminada corripia d’amiseriaos por tar oriellaos de la corriente consumista. En tou casu, el mordigañu de la solitú, el desesperu del abandonu o la perda del ser queríu son esperiencies psicolóxiques del home, lleciones qu’adeprender pal alma, situaciones fáctiques ciertamente inxertaes nun determináu paisaxe que, dafechamente, pué facer más o menos rescamplante l’actuación del actor, pué criar ambiente, pero non amesta un res a la emoción o al sentimientu qu’espeya la situación emocional o sentimental que s’estudia, ye dicir, s’esperimenta.

Los fenotipos sociales, la condición económica o xeográfica d’un grupu humano, la pertenencia a clases sociales determinaes, too aquéllo considerable como esóxeno, esterior a la persona conceutalizao na so radical unicidá, amplíen los matices, el croma si se quier, de la esperiencia pero non costitui razón suficiente o necesario d’aquélla..

Cuando se busquen escenarios esperienciales lo importante ye aquéllo que ye necesario adeprender. ¿Trátase de la tolerancia? ¿De superar l’arguyu? ¿D’arreblagar perriba ‘l sexismu, el racismu o claismu social? ¿Trátase de superar la envidia, la rensía, el noxu, l’atuñamientu? Sabiendo esto escoyeráse un ambiente afayaízu por cuenta les preferencies personales en cuanto a nuevos paisaxes, tipos d’estructura familiar, necesidaes económiques que solventar, dificultáes de la vida elexío...etc. Exemplos hai munchos. Citaré unos cuantos notru llugar

P'acabu, sopelexar que, ciertamente, lo que mos fai humanos son les bondaes y faltosidaes qu’habiten el cuerpu del antropoide que somos mas nun lo ye menos el que pa’l alma nada significaríen eses coses ensin el sustratu esperiencial que les caltién. Negru, ricu, probe, blancu... Lo de menos ye la etiqueta, la funda cola que vistise, el paisaxe en que vivir traxedia o comedia. Como almes, espuxigar supón vencer les prebes que voluntariamente aceptamos y nesi movimientu de superación tenemos permisu pa elexir el decoráu que más preste, el que meyor s’afaye al nerviu de l’acción o, cenciellamente, aceptar o refugar el disponible pa lo que queramos trabayar.